close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

צנתור וירטואלי: התשובות לשאלות

מערכת שורשיא אלול, תשפג28/08/2023

צנתורים וירטואליים הפכו לכלים בעלי ערך רב בארסנל של קרדיולוגים. הם מספקים דרך לא פולשנית, יעילה ומהירה לאבחון והערכת מצבי לב שונים

תגיות:
צילום: freepik

CT לב היא טכניקת הדמיה חשובה מאוד, שחוללה מהפכה בתחום הקרדיולוגיה. ההדמיה מספקת תמונות מפורטות של הלב וכלי הדם שלו, באופן לא פולשני. עומדים לבצע את הבדיקה ויש לכם שאלות? הכנו לכם (כמעט) את כל התשובות שאתם צריכים בשביל להתכונן.

במאמר זה נסביר מהו צנתור וירטואלי (שם נוסף ל-CT לב), איך הוא

צילום: freepik
מתבצע ומה ניתן ללמוד מהתוצאות.

מהי בדיקת CT לב?
סריקת CT לב היא צורה מיוחדת של בדיקת רנטגן, הלוכדת תמונות חתך של הלב וכלי הדם שלו. היא מציעה מבט מקיף על מבנה הלב, העורקים הכליליים, ורידי הריאה ומרכיבים חיוניים אחרים.

איך זה עובד?
סורק ספירלי או סלילי מייצר סדרה של תמונות, אשר מצולמות סביב נקודת ציר בודדת, ויוצרות יחד תצוגה תלת מימדית. סורקי CT מודרניים משתמשים בטכנולוגיה של ריבוי גלאים, הלוכדים במהירות תמונות ברזולוציה גבוהה.

למה עושים צנתור וירטואלי?

  • זיהוי מחלת עורקים כליליים (CAD) על ידי זיהוי אזורים של היצרות עורקים או חסימה.
  • איתור אזורים של הסתיידות עורקים, תסמין של טרשת עורקים.
  • הערכת התוצאות של השתלת מעקף או סטנט.
  • איתור מומי לב מולדים.
  • הערכת תפקוד הלב.
  • הערכת סיכונים עבור אנשים עם היסטוריה משפחתית של מחלות לב.
  • מעקב בחולים עם CAD מאובחן.

איך מתכוננים?
דיאטה ותרופות - מומלץ להימנע מקפאין או מעישון במשך מספר שעות לפני הבדיקה, שכן אלו עלולים להשפיע על קצב הלב. חלק מהמטופלים עשויים לקבל גם חוסמי בטא כדי להאט את קצב הלב לקבלת תמונות ברורות יותר.

חומר ניגוד - במקרים מסוימים, מוזרק יוד לווריד כדי לשפר את בהירות התמונה, במיוחד עבור אנגיוגרפיה כלילית. מטופלים צריכים להודיע ??לרופא שלהם אם יש להם אלרגיות או בעיות בכליות.

למה לצפות במהלך ההליך?
הבדיקה אורכת בדרך כלל 10 עד 15 דקות, אך המשך יכול להשתנות בהתאם לסוג הסריקה. המטופלים שוכבים על שולחן הזזה שנע לתוך סורק ה-CT - מכונה גדולה ומעוגלת. לפני כן, מחברים לחזה שלהם אלקטרודות, ולזרוע שלהם מכשיר, לניטור קצב הלב ולחץ הדם.

הסורק מסתובב סביב המטופל/ת ומצלם תמונות בזמן. במטופלים עשויים להתבקש לעצור את נשימתם לפרקי זמן קצרים.

הבנת התוצאות של צנתור וירטואלי
ציון סידן כלילי - סוג אחד ספציפי של בדיקת CT לב היא סריקת ניקוד הסידן, במטרה לזהות ולמדוד את כמות הסידן בעורקים הכליליים. ציון גבוה יותר מצביע על סיכון גבוה יותר למחלות לב.

היצרות וחסימות - בדיקת ה-CT יכולה לחשוף פלאקים או חסימות בעורקים הכליליים. אם מתגלות חסימות משמעותיות, ייתכן שיומלצו התערבויות נוספות כמו אנגיופלסטיקה או ניתוח מעקפים.

סיכונים ומגבלות
קרינה - סריקת CT לב משתמשת בקרני רנטגן, הכרוכות בחשיפה לקרינה. עם זאת, המינון נמוך יחסית, וסורקים מודרניים שואפים למזער את הקרינה.

תגובה אלרגית - קיים סיכון קטן לתגובות אלרגיות לצבע הניגוד. אלה עשויות לכלול גרד, פריחה או תגובות חמורות יותר במקרים נדירים.

מגבלות - CT לב אינו מתאים לכולם, במיוחד לאלה עם דופק מהיר, הפרעות קצב או השמנת יתר חמורה.

היתרונות של בדיקת CT לב
לא פולשנית - שלא כמו אנגיוגרפיה כלילית, הכוללת השחלת צנתר דרך העורקים, CT לב אינו פולשני.

מהירות - ההליך מהיר, בדרך כלל לוקח פחות זמן מאשר צנתור מסורתי.

אבחון מדויק - הבדיקה מציעה תצוגה ברורה ומפורטת ומאפשרת לאבחן מצבים שונים.

מסקנה
צנתורים וירטואליים הפכו לכלים בעלי ערך רב בארסנל של קרדיולוגים. הם מספקים דרך לא פולשנית, יעילה ומהירה לאבחון והערכת מצבי לב שונים. כמו לפני כל הליך רפואי, על המטופלים לדון בכל האספקטים עם ספק הבריאות שלהם.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה